Zonder abonnement
Gebruikers die opteren om te telefoneren via internet, komen vroeg of laat bij de diensten van VoIP terecht. Het interessante aan deze service is dat je niet echt een abonnement hoeft te nemen om aan je “telefonie”-behoeften te voldoen. VoIP is dan ook één van de interessantste mogelijkheden voor wie wil gratis bellen via internet.
VoIP (Voice over Internet Protocol) is een applicatie die op uw computer moet worden gedownload. Via deze service zijn gesprekken tussen alle gebruikers die deze applicatie op hun computer hebben staan gratis. Logisch: er wordt “gebeld” van IP-adres naar IP-adres via de bestaande internetverbinding. VoIP heeft dus geen provider van telefonie nodig, want er wordt geen gebruik gemaakt van analoge lijnen of van ISDN lijnen.
Maar de service reikt verder dan deze basisaanbieding. De gebruiker kan op zijn account ook belkrediet toevoegen. Dit kan via kredietkaart, via overschrijving, of via een verkooppunt. VoIP werkt dus ook met prepaid-accounts en brengt geen maandelijkse abonnementskosten met zich mee. Het belkrediet dient om abonnees op te bellen die geen VoIP-account hebben (de gewone vaste en mobiele nummers, zeg maar), of om sms-berichten te versturen.
Afhankelijk van de VoIP-toepassing die u hebt gedownload, kunt u zo heel wat besparen op uw onkosten voor telefonie: de tarieven om bijvoorbeeld naar het buitenland te bellen liggen gevoelig lager dan bij de klassieke telefoonverbindingen. Sommige VoIP-formules stellen u zelfs bepaalde ‘landen’ voor waar u volledig gratis naar alle vaste nummers kunt bellen, mits u regelmatig wat belkrediet aankoopt.
Met abonnement
Bedrijven die hun analoge telefooncentrale omruilen voor een draadloze telefooncentrale en voor VoIP-services met abonnement kiezen, doen hiermee een gouden zaak. VoIP heeft namelijk ook “hybride” toepassingen, waardoor naadloos kan worden verder gewerkt met de bestaande telefoonnummers van het bedrijf en men toch op verstandige wijze inspeelt op de voordelen van het telefoneren via internet.
Voor bedrijven wordt de grootste hap in het budget voor telefonie genomen door de onkosten voor uitgaande gesprekken. Dankzij de verbindingen via de VoIP-centrale hebt u de mogelijkheid om bijvoorbeeld bij internationale oproepen altijd automatisch voor de goedkoopste provider te kiezen. Dat is bij een klassieke telefooncentrale gewoon ondenkbaar. Omdat dit net de reden is voor de hoog oplopende telefoonrekeningen, wordt hier al snel een aanzienlijke besparing gerealiseerd.
Een goed geconfigureerde draadloze telefooncentrale gaat trouwens nog verder. Voortaan behoren ook de dure tarieven voor het doorschakelen naar een mobiel nummer of naar een vast nummer tot het verleden. U kunt uw vertegenwoordigers op de baan namelijk uitrusten met speciale telefoontoestellen met een IP-adres, zodat deze medewerkers probleemloos (en goedkoop) bereikbaar blijven. De centrale zorgt immers dat naar het IP-adres wordt gebeld, waardoor de dure omweg centrale – mobiel nummer geschrapt wordt. Ook medewerkers die thuis werken, kunnen op deze manier dankzij het IP-adres thuis eenvoudig worden bereikt via hun gebruikelijke interne nummer van het bedrijf, zonder bijkomende onkosten voor doorschakeling.
Neem uw huidige telefoonrekening eens bij de hand en schrap gewoon bovenstaande “besparingen” uit het overzicht. Elk bedrijf dat rationeel met zijn budget wil omgaan, merkt al snel hoe groot het voordeel aandikt. Vergelijk daarom verschillende telefoonoplossingen en ontdek de voordelen van VOIP.