Wat is VoIP?

VoIP: Definitie en beschrijving

VoIP staat voor Voice Over Internet Protocol, een spraakservice of ook wel internettelefoniedienst genoemd waarmee men kan telefoneren via internet.

In tegenstelling tot andere internettelefoniediensten werkt VoIP met het SIP-protocol (Session Initiation Protocol), dat een open standaard is en specifiek gericht op internettoepassingen. Dit verhoogt aanzienlijk de degelijkheid en polyvalentie van de toepassing.

VoIP-abonnees kunnen elkaar gratis bellen, maar bovendien kunnen ze ook tegen betaling naar vaste en mobiele nummers bellen, een mogelijkheid die in de meeste gevallen veel goedkoper uitvalt in vergelijking met het kostenplaatje bij de klassieke providers van telecommunicatie.

Voor bedrijven ligt hier een niet te missen kans om in de onkosten voor telefonie op een gezonde, niet-restrictieve manier te besparen. Maar uiteraard biedt VoIP voor bedrijven oneindig veel meer dan alleen maar bezuinigingen op de telefoonrekeningen.

Telefoneren via internet voor bedrijven: Hoe werkt het?

Telefoneren via internet voor bedrijven
Telefoneren via internet voor bedrijven

Meer en meer bedrijven schakelen over van een klassieke telefooncentrale naar een draadloze telefooncentrale. Hierdoor gaat een wereld van extra mogelijkheden open en zijn er vele voordelen die niet te versmaden zijn.

In principe komen er bij VoIP-gesprekken geen analoge of ISDN telefoonlijnen meer aan te pas. De “kabel” is immers uw (bestaande) internetverbinding. Dit bespaart de bedrijven in ieder geval al veel onkosten wat betreft de bekabeling.

Daarom hoeft u uw bestaande telefoontoestellen en –nummers nog niet van de hand te doen, integendeel. Het is immers perfect mogelijk de VoIP-telefooncentrale te laten aansluiten op analoge lijnen of ISDN-lijnen. Medewerkers die op verplaatsing zijn, of die van thuis uit werken, zijn op deze manier vlot bereikbaar zonder hoog oplopende kosten. Met de klassieke telefooncentrale diende men ervoor te zorgen dat iedere oproep op het interne nummer naar het mobiele nummer of het vaste nummer thuis werd doorgeschakeld. De draadloze telefooncentrale daarentegen maakt verbinding naar een IP-adres, dat volledig onafhankelijk is van de plaats waar het toestel met dit IP-adres zich bevindt. Er hoeft dus zelfs niet meer te worden doorgeschakeld: de medewerker is altijd en overal rechtstreeks bereikbaar.

Indien het bedrijf bovendien opteert voor een draadloze telefooncentrale met een abonnement bij een degelijke provider voor telefonie via internet, dan kan het kostenplaatje van de factuur nog drastischer slinken. Bij internationale verbindingen naar vaste en/of mobiele telefoonnummers wordt immers gezocht naar de goedkoopste provider in het buitenland. Bij een analoge telefooncentrale is dit niet het geval: uw bedrijf heeft een abonnement met één provider, en deze bepaalt de tarieven voor nationaal en internationaal belverkeer.

Dit is een zeer belangrijk element voor bedrijven met verschillende vestigingen, al of niet in het buitenland. Telefoneren via internet naar deze vestigingen, waar uiteraard ook een draadloze telefooncentrale operationeel is, zorgt niet alleen voor financieel interessant voordeel, maar ook voor vlotte communicatie, voor tijdbesparing (denk maar aan de mogelijkheid om videoconferenties te houden) en voor een efficiënte, professionele benutting van het volledige communicatiesysteem, dat zich niet alleen beperkt tot louter telefonie maar ook zijn weerslag heeft op de overdracht van gegevens en informatie in het algemeen.

{lang: ‘nl’}